3.1 Preventieleefstijl

©MVDH

PREVENTIE LEEFSTIJL

 

Een gezonde leefstijl is naast dat het bevordert dat je lekker in je lijf zit ook veruit de meest effectieve preventieve maatregel ter voorkoming/beperking van lichamelijk ongemak en ziekte.

 

Een gezonde leefstijl omhelst een gezonde voeding, matigheid met alcohol, niet roken, voldoende beweging, een gezond gewicht, als zinvol ervaren bezigheden en/of voldoende momenten van rust en/of ontspanning.

 

In de zorg voor mensen met chronische aandoeningen zoals diabetes, hart en vaatziekten en copd hechtten we zoals u elders op de site kunt lezen veel belang aan het optimaliseren van genoemde factoren.

 

Meer in het algemeen geldt echter natuurlijk dat iedereen zowel op de korte als op de langere termijn baat heeft met een gezonde leefstijl.

 

Gezonde voeding: Hoe kun je je eetpatroon testen/verbeteren: Doe de test op de site van het voedingscentrum.

 

Alcoholgebruik: Zit het snor met je alcoholgebruik? Doe de test op de site van het gezondheidsplein.

 

Roken: Rook je? Wil je hulp met stoppen? Vraag om ondersteuning bij ons in de praktijk, doe mee met een cursus van de GGD (pak je kans), bezoek de site van stivoro.

 

Bewegen: De Nederlandse hartstichting heeft als aanbeveling dat een ieder 3-5 keer per week minimaal een half uur matig intensief beweegt. Dat is goed voor de gewrichten, goed om je gewicht in de hand te houden, goed voor de bloedvaten, goed als preventie tegen hart en vaatziekten en goed ter preventie van suikerziekte. Voldoe je daaraan?

 

Lichaamsgewicht: Wat is jouw gewicht? Bereken je BMI op de site van het voedingscentrum.

 

Zinvol actief/voldoende ontspanning: Ook dat zijn belangrijke aspecten om lekker in je lijf te zitten. Heb je dit voor elkaar? Zo nee, praat er is over.