3.4 Griepprik

Waarom een griepprik?

Wat is het nut van de jaarlijkse griepprik?

Elke winter krijgt gemiddeld ongeveer één op de tien mensen de griep. Voor de meeste mensen is griep ‘slechts’ een vervelende ziekte die vanzelf weer over gaat. Maar voor mensen met een chronische ziekte en voor 60-plussers kan griep ernstige gevolgen hebben. Jaarlijks overlijden gemiddeld 100 tot 2000 mensen aan de gevolgen van griep, vooral ouderen.

Wat zijn de voordelen van de griepprik?

- De griepprik beschermt u tegen ernstige gevolgen van de meest voorkomende griepvirussen. Als u de jaarlijkse griepprik heeft gehad, is de kans dat u griep krijgt veel kleiner. Als u toch griep krijgt, dan verloopt de ziekte meestal minder ernstig. Bovendien verkleint de griepprik de kans op complicaties zoals longontsteking. Verder is door de griepprik de kans ook kleiner dat uw ‘eigen’ ziekte verergert (bijvoorbeeld ontregeling van uw diabetes).

- De kans om (serologisch bevestigde) griep te krijgen, vermindert met 70 tot 80 procent door vaccinatie. Bij ouderen vermindert dit met 30 tot 70 procent. De complicaties van griep worden bij ouderen met 20 tot 50 procent verminderd door vaccinatie.

- Als een patiënt na vaccinatie toch griep krijgt, verloopt de ziekte meestal minder ernstig. De griepprik voorkomt gemiddeld 12 procent tot bijna de helft van de sterfte en een kwart tot de helft van de ziekenhuisopnames vanwege griep en complicaties bij griep.

Wat zijn de nadelen van de griepprik?

- U kunt van de griepprik de eerste dag wat pijn, roodheid of een lichte zwelling hebben op de plaats van de prik (de bovenarm). Dit gaat binnen één tot twee dagen vanzelf over. Sommige mensen voelen zich na de griepprik een aantal dagen wat minder lekker. Klachten als lusteloosheid, hoofdpijn en verhoging zijn zeldzaam, maar kunnen voorkomen op de dag nadat de griepprik is toegediend. Dit gebeurt dan vooral bij kinderen die nog niet met een griepvirus in aanraking zijn gekomen. Van de griepprik kunt u geen griep krijgen.

- De griepprik wordt jaarlijks gegeven omdat de circulerende griepvirussen jaarlijks wijzigen. Het vaccin moet daarop aangepast worden. De griepprik jaarlijks geven is ook nodig omdat het vaccin (meestal) ongeveer een half jaar tot een jaar bescherming biedt.

Verhoogt de griepprik mijn weerstand?

De griepprik verhoogt uw weerstand tegen griepvirussen. De griepprik verhoogt niet uw weerstand tegen andere virussen die vergelijkbare klachten geven als het griepvirus. Wie zich niet lekker voelt, noemt het al gauw een ‘griepje’. Niet alle ‘griepjes’ worden echter veroorzaakt door het griepvirus. Verkoudheid en buikgriep bijvoorbeeld worden door andere virussen veroorzaakt. Hier helpt de griepprik niet tegen. De griepprik verhoogt alleen uw weerstand tegen de ‘echte’ griep.